Rosnę zdrowo!

Maluszki są bardzo wrażliwe na infekcje, a ich układ odpornościowy nie jest jeszcze w pełni rozwinięty. Ale to nie oznacza, że są zupełnie bezbronne! Wszyscy wiemy, że „łatwiej zapobiegać niż leczyć”. Poznaj sposoby na codzienne, naturalne metody wzmacniania odporności dziecka i nie daj się chorobom!

Potrzeba około 12 lat, aby układ odpornościowy dziecka osiągnął pełną dojrzałość. Jeśli jesteś rodzicem niemowlaka lub przedszkolaka, musisz przygotować się na to, że Twój Maluszek będzie chorował.

Mimo, że chorowanie nie jest samo w sobie niczym przyjemnym, ma jednak swoje dobre strony. Młody organizm uczy się rozpoznawać patogeny, wytwarzać przeciwciała i doskonalić mechanizmy eliminacji zagrożeń. W przyszłości będzie reagował szybciej i skuteczniej na kontakt z już znaną bakterią lub wirusem.

Skoro chorowanie jest nieuniknione, a nawet czasem potrzebne, czy jakiekolwiek metody zapobiegania infekcjom mają w ogóle sens? Oczywiście! Świadomy rodzic dba o zdrowie swojego Maluszka i naturalnie wzmacnia jego odporność. Warto również pamiętać, że systematyczne dbanie o odporność Malucha nie tylko ogranicza zachorowalność, ale również pomaga organizmowi szybko uporać się z chorobami i znacznie łagodniej je przechodzić.

Zdrowie na talerzu

Czy wiedziałaś, że aż 80% komórek układu odpornościowego znajduje się w przewodzie pokarmowym? Źle zbilansowana dieta może zatem radykalnie obniżyć odporność Maluszka. Poza tym, wiele produktów spożywczych ma udowodnione właściwości wzmacniające układ immunologiczny i wspierające walkę z infekcjami.

Jakich produktów nie może zabraknąć w diecie Maluszka, a które należy wyeliminować albo ograniczać?

Jak najwięcej…

Mleko Mamy

Jak najdłużej karm Maluszka piersią – to kapitał na całe życie! Pokarm zawiera uodparniające przeciwciała (buduje tzw. odporność wrodzoną) i substancje wpływające korzystnie na florę bakteryjną jelit (probiotyki).

Warzywa i owoce

naturalnym źródłem doskonale przyswajalnych witamin i mikroelementów odgrywających kluczową rolę w procesach immunologicznych i wspierających walkę z patogenami. Dieta wzmacniająca układ odpornościowy powinna być bogata zwłaszcza w witaminy A, C i B. Udowodniono, że witaminy D i C aż o 42% zmniejszają liczbę zachorowań na grypę i przeziębienie.

Witaminę A znaleźć można w marchewce, brzoskwini, moreli, jagodach i czarnej porzeczce. Owoce kiwi, porzeczki, maliny, cytrusy, natka pietruszki i brukselka są z kolei bogate w witaminę C. Natomiast witaminy z grupy B odnajdziesz w śliwkach, figach, bananach, fasoli i szpinaku.

Ryby morskie

Ryby morskie to główne źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym znanych z dobroczynnych właściwości kwasów omega-3. Kwasy te odgrywają istotną rolę w transporcie komórkowym i metabolizmie, mają działanie przeciwzapalne i utrzymują prawidłowy poziom cukrów we krwi. Są również znane z działania wzmacniającego układ odpornościowy, dlatego też rekomenduje się je dzieciom i dorosłym o obniżonej odporności, jak również alergikom.

Kefiry i jogurty

Zawierają naturalne probiotyki wspierające naturalną florę bakteryjną układu pokarmowego, a tym samym – mechanizmy obronne organizmu. Pomagają również zwalczać bakterie chorobotwórcze. Dbanie o naturalną florę bakteryjną jest szczególnie ważne w trakcie i po terapii antybiotykowej, która niszczy również pożyteczne dla organizmu bakterie, narażając układ pokarmowy na kolejną inwazję patogenów.

Pieczywo pełnoziarniste i kasze

To pełna witamin, mikroelementów i błonnika alternatywa dla białego, silnie przetworzonego pieczywa i makaronów.

Woda

Odpowiednie nawodnienie organizmu zapewnia właściwe nawilżenie błonom śluzowym dróg oddechowych, dzięki czemu stanowią one barierę dla bakterii i wirusów, które mogłyby spowodować infekcje. Najlepszym napojem dla dzieci jest przegotowana woda, herbatka ziołowa, domowy niesłodzony kompot lub świeżo wyciskany sok warzywno-owocowy.

Miód

Wyłącznie naturalny, ze sprawdzonej pasieki. Zawiera witaminy B i C oraz liczne mikroelementy (np. magnez), jest również znany z właściwości antyseptycznych. Miód to znany od wieków naturalny środek leczniczy – ma działanie napotne, łagodzi kaszel i ułatwia zasypianie.

Cebula i czosnek

Kolejne leki z „apteczki babuni”. Mimo, że większość dzieci nie przepada za smakiem cebuli i czosnku, warto wprowadzić je do menu np. jako dodatek. Rozgnieciony ząbek czosnku wydziela allicynę, która działa jak antybiotyk. Silne działanie przeciwbakteryjne i wzmacniające układ odpornościowy ma również cebula – można ją podawać w potrawach albo sporządzić pyszny syrop.

Jak najmniej…

Słodycze

Zawarty w słodyczach cukier obniża aktywność komórek układu odpornościowego odpowiedzialnych za eliminację bakterii i zmniejsza zdolność organizmu do wchłaniania dobroczynnych substancji z pożywienia.

Produkty wysokoprzetworzone

Zawierają ogromne ilości barwników i konserwantów, które zatruwają jelita i upośledzają naturalne procesy trawienia i mechanizmy odpornościowe zlokalizowane w obrębie układu pokarmowego. Pamiętaj również, że gotowe napoje lub soki owocowe w kartonach do również produkty wysokoprzetworzone, najczęściej z dodatkiem ogromnych ilości cukru i barwników.

Biała mąka

Produkty oparte na białej, wysoce przetworzonej mące (białe pieczywo, makaron, naleśniki) są pozbawione witamin, substancji mineralnych i błonnika.

Niestety, często zdarza się, że Maluchy nie chcą jeść zdrowych produktów np. warzyw. Pamiętaj, że nawyki żywieniowe kształtuje się już od pierwszych dni życia i jak najwcześniej oswajaj dziecko z bogatymi w witaminy i mikroelementy produktami spożywczymi, starannie planuj menu nie tylko dla dziecka, ale dla całej rodziny i szukaj sposobu, aby uatrakcyjnić Maluszkowi posiłki.

Na słońce i deszcz

Ruch na świeżym powietrzu to sprawdzona metoda budowania odporności u dzieci – „gimnastykuje” układ odpornościowy i sprawia, że szybciej i skuteczniej dostosowuje się do zmiany warunków. Wystarczy godzina dziennie, niezależnie od temperatury i opadów. Pamiętaj jednak o odpowiednim ubiorze, aby Maluszek nie zmarzł lub się nie przegrzał. Niewskazane jest tylko spacerowanie z dzieckiem w czasie silnego mrozu (poniżej -10 stopni)  i wiatru.

Zabawa w ciepło – zimno

Paradoksalnie, zbyt grube ubieranie i przegrzewanie dziecka nie jest wskazane. Maluszek łatwo się poci, a potem wychładza powierzchnię skóry co zwiększa ryzyko infekcji.

Temperatura w pokoju dziecka powinna wynosić 19-21 stopni, a w ciągu nocy 18-20. Pamiętaj również o regularnym wietrzeniu i utrzymywaniu odpowiedniej wilgotności powietrza, zwłaszcza w sezonie grzewczym.

Jeśli wychodzisz z dzieckiem na dwór, ubieraj je tak, jak siebie – tylko Maluszki poniżej 6. miesiąca życia potrzebują dodatkowej warstwy ubrania lub kocyka. Dzieci bardzo dużo się ruszają, warto więc ubierać je „na cebulkę” żeby w razie co zdjąć jedną warstwę. Zawsze rozbieraj Malucha z kurtki i czapki, kiedy wchodzisz do sklepu.

Warto również kąpać Maluszka w chłodnej wodzie lub kończyć kąpiel w wannie letnim prysznicem, który zahartuje dziecko i wzmocni jego układ krwionośny.

Myju myju rączki

Nawyk mycia rąk jest jedną z najważniejszych czynności higienicznych, których powinno nauczyć się dziecko. Brudne dłonie to źródło niebezpiecznych drobnoustrojów, które wnikając do organizmu mogłyby spowodować poważne infekcje.

Zawsze myj Maluszkowi ręce lub wspieraj starsze dziecko w samodzielnym myciu rąk po powrocie ze spaceru, przedszkola lub sklepu, przed posiłkami i po każdej wizycie w toalecie.

Śpij, Kochanie

Zdrowy, mocny sen odgrywa ogromną rolę w procesach odpornościowych i pozwala na regenerację i rozwój organizmu.

Zadbaj o właściwe warunki snu dziecka – odpowiednią temperaturę i wilgotność w pokoju, wygodne łóżeczko i spokojną atmosferę.  Aby ułatwić Maluszkowi zasypianie, ustal stałe zasady i rytuały, które pozwolą dziecku poczuć się bezpiecznie i uspokoić się po dniu pełnym wrażeń (wieczorna kąpiel, kołysanki itd.)

Klimat na zdrowie

Zmiana klimatu pozwala stymulować układ odpornościowy dziecka i ułatwia jego regenerację, zwłaszcza gdy Maluch cierpi na alergię lub mieszka w dużym mieście. Warto co roku wyjeżdżać w góry lub nad morze.

Naturalnie, ale z apteki

Ponieważ dostępne na rynku produkty są często przetworzone i pozbawione wielu cennych witamin, a dodatkowo Maluszki bywają niejadkami, warto uzupełniać ich dietę w preparaty witaminowe i immunostymulujące.

Jednym z naturalnych preparatów immunostymulujących jest znany od pokoleń tran, bogaty w witaminy A, D i E oraz omega-3 i omega-6. Popularne są również wyciągi z aloesu, żeń-szenia, czosnku, maliny, dzikiej róży i jeżówki. Są one bogate w witaminy i naturalne substancje przeciwzapalne.

Palący problem

Bierne palenie tytoniu naraża delikatny organizm dziecka na niebezpieczeństwo. Może nie tylko trwale upośledzić układ oddechowy, ale również podrażnia i wysusza śluzówkę nosa i górnych dróg oddechowych prowadząc do poważnych infekcji i osłabienia całego układu odpornościowego.

Nigdy nie pal w obecności dziecka ani w pomieszczeniach, gdzie przebywa. Pamiętaj również, że Maluchy uczą się przez naśladowanie – jeśli nie chcesz, aby Twoje dziecko paliło w przyszłości, Ty też przestań palić.

Tylko spokojnie

Stres, zwłaszcza długotrwały, ma ogromny wpływ na kondycję organizmu i znacznie osłabia układ immunologiczny. Nie sposób oczywiście uniknąć wszystkich sytuacji stresowych, ale możemy znacznie ograniczyć ich wpływ na dziecko. Pamiętaj, że Maluszek bardzo wyraźnie odczytuje Twoje nastroje i emocje – dbaj więc o swoją kondycję psychiczną i naucz się metod radzenia sobie ze stresem .

Zadbaj o ciepłą, pełną akceptacji atmosferę w domu. Zapewnij Maluszkowi bezpieczeństwo, komfort i stymulujące do rozwoju otoczenie. Wszystkie rytuały pielęgnacyjne wykonuj spokojnie i delikatnie, zawsze tłumacz Maluchowi co robisz i dlaczego jest to potrzebne. Bądź mądrym rodzicem – kochaj Malucha bezwarunkowo, poświęcaj mu dużo czasu, ale pamiętaj również o korygowaniu błędów i dyscyplinie. Maluch nie będzie czuł się bezpiecznie w domu pozbawionym zasad.

Zawsze szanuj emocje dziecka i odpowiadaj na jego potrzeby. Nie ignoruj płaczu i nie bagatelizuj strachu. Maluchy bardzo silnie przeżywają wszystkie zmiany (np. przeprowadzka, zmiana opiekunki) i dłuższą rozłąkę z najbliższymi – okazuj Maluszkowi wsparcie i jeśli tylko możesz – ogranicz chwile dłuższej nieobecności i gwałtowne zmiany w planie dnia lub otoczeniu dziecka.